I den här debatten slaktar journalisten Marwa Osman en amerikansk herre.
Det står i klippet vad han heter, jag kunde inte bry mig mindre.
Den handlar om huruvida terror som nu drabbar Turkiet är ett direkt svar på Erdogans politik.

I början av debatten kommer herren med lama uttalanden, förvirrade påståenden och felaktiga ”fakta”. Han kallar t.ex terrorgrupperna som verkat i Syrien för ”syrian sunni jihadis” och Marwa Osman rättar honom och säger ”they’re not syrian, they’re not sunni and they are definitely not jihadis, they are foreign daesh wahhabi infiltrators”.

Debatten fortsätter, men när Marwa vågar påpeka USAs och Israels inblandning och skuld till att Daesh existerar idag så kan han bara inte hålla tillbaka sin förminskande, rasistiska och koloniala ton. Han ska plötsligt berätta för ”folket i mellanöstern” att de är offer för konspirationsteorier och att just Press tv är en extra konspiratorisk kanal.

Denna raljerande ton över konspirationsteorier hör jag konstant i Sverige också, trots mängder av bevisning (av t.ex. USAs och Israels delaktighet i Daesh framväxt) samtidigt som man ojar sig över att ryssarna hackat det amerikanska valet helt utan bevis.

Marwa Osman’s slutkläm gör mig tårögd, och jag hoppas att denna man skäms för sina uttalanden. Tyvärr har han hela västvärlden med sig, även (bomb)vänstern i Sverige som fortfarande tror att USA bekämpar Daesh i Syrien, och att Aleppo ”föll” när det befriades från Daesh wahhabi infiltrators, som Marwa kallar dem.

